dijous, 17 de febrer del 2011

Va de rituals...


En els 15 dies que porto a la zona he format part de dos rituals i aqui us explico (es el 3r intent que faig avui, ja que portem dos dies ploven i la llum marxa tot sovint…mes de lo normal jeje)

El noi que es casava va ser el meu guia i motorista fins a una estupa budista que la gent del carrer anomena  'Monkey Temple' ja que esta farcit de monos. Des d' alla vaig veure per primer cop tota la Vall de Kathamandu i feia goig. Tambe es un lloc que si respira molta tranquilitat mentre passeges al voltant de l' estupa i fas rodar les torbines budistes, que segons ells, com mes giren mes amunt arriben els mantres per aconseguir la illuminacio…i veus a la gent meditant, comprant una especie de cubells de ferro que amb una masseta fan una vibracio que relaxa i ajuda a mantenir la respiracio. Es mes, vaig entrar a una botiga i el venedor em va fer seure i aguantar un d'aquest plats a cada ma, un sobre els genolls i un ultim mel va posar al cap del reves, i feia que vibressin. La sensacio era molt relaxant, pero la situacio era tan comica que el noi que m acompanyava plorava de riure i tot. Segons ell, soc la turista que tot botiguer no vol, perque em deixo fer de tot I m'interesso per les coses, pero despres no compro res…I es que no sap que soc catalana!En fi, aquest noi em va portar a la placa dels enamorats, tot ple de parelles i nosaltres dos alla, i molt romanticament em va donar la invitacio al seu casement xD Un encant!

Anem al casament hindu…ja portava uns dies a l'escola, i era un dimecres festiu per la deesa de l'ensenyament (aqui es celebra tot). No em donava la sensacio que anava a un casament ja que anava amb texans i tal…pero en tenia moltes ganes, ja que em trobaria amb els que van acollir-me nomes arribar. Em va venir a buscar el fill d'en Hem i cap a casament. Arribem a un restaurant, i la futura parella estaven assentats en uns tronos i la resta de convidats els hi tiraven aigua, despres arros, despres els feien rentar els peus, despres la noia donava voltes al voltant del noi, de cop els dos comencen a pagar-se a la cara…en fi, una serie de rituals que no havia vist mai, i que confesso, van durar tot el dia, i si els hagues hagut de veure tots, encara dormiria xD El paper dels convidats era menjar gratis, parlar, coneixer gent i dexar-me posar arros barrejat amb una pols vermella al front, en forma de punt vermell. Es l'ull de la illuminacio, i es una rutina que ja tinc assolida ja que cada dia porto aquest punt al cap, anomentat "tika" (no m'obliguen, pero els hi fa gracia i jo ho respecto). Al casament vaig coneixer en Jon, un basc que va arribar aqui fa uns mesos i va deixar el projecte de l escola perque no li agradava i ara esta fent temps, per poder pujar a alguna muntanya. Em va anar molt be parlar amb ell, perque vaig veure que ell havia viscut els mateixos canvas que jo. Tambe vaig poder parlar amb altres convidats sobre les diferencies cultural i religioses, amb un angles barrejat amb nepales jejeje

La mort, es llei de vida. I el divendres passat quan vaig arribar a casa despres de l'escola, l'Ashma, la dona de la casa estava plorant. S'havia mort una seva tieta. En Luk, home de la casa era fora de la ciutat aixi que ella em va demanar que l'acompanyes a Pasupatinath. Es un temple i una zona on es fan les cremacions i rituals funeraris  hinduistes al costat del riu Bagmati. (lo que seria equivalent al Ganges o Varanasi). Arribem a l'entrada del temple, i jo com a turista hauria d'haver pagat i haver-me dirigit a l'altra banda del riu per veure tot plegat com una guiri mes. Pero l'Ashma portava una cara de dolor i s'agafava tan fort a mi, que tots van fer la vista grossa.. En fi, arribem al costat del riu, hi havia la persona morta tapada amb un llancol amb mantres escrits, nomes se li veien els peus. El fill gran d'aquesta dona s'estava repant el cap i vestia de blanc. Tot anava seguint i jo deixava que els familiars m'expliquessin els rituals que feien, aixi es distreien una mica, i semblava que ho feien amb bona gana. La nit queia, i ja portavem forca estona alla, aixi que em vaig apartar i seure. Veia els turistes a l'altra banda del riu. Tots els familiars es van acostar a la dona i feien diferents rituals. Despres, la van aixecar com amb una camilla de bambu i la van moure just alla davant meu entre unes fustes. I si, els seus fills, amb una entorxa cada un encesa, van encendre a la seva mare. No havia vist mai res semblant.
Al tornar a casa l'Ashma em va demanar que no toques a ningu. Que quan es surt de llocs com aquest I toques a algu, aquest es posara malalt. Aixi que al arribar a casa em vaig rentar les mans peus I canviar de roba, vaig lluitar contra els nens de casa perque no em toquessin, I vaig deixar que em tiressin una pols blanca…jejeje tot un seguit de coses que quan hi penso em fan riure!

El que em va sorprendre mes dels 2 rituals es la quantitat de fotos que van tirar els familiars. En un casament ho trobo mes normal, pero amb funeral? I es que m'estic adonant que segons quines coses, els hinduistes ho segueixen al peu de la lletra, pero segons quines alters es perden.

Us desitjo pura vida!
Les properes publicacions seran mes divertides, paraula!!

:D

2 comentaris:

  1. Hola Anna, les noies de l'ajuntament i la mare anem seguint les teves aventures!!! una abraçada i molts petons de la mama

    ResponElimina